In veel landen van herkomst van asielzoekers en vluchtelingen, is er nog een consumptiesector waarneembaar waarbij bijna alle inwoners hun producten in winkels, op markten of op straat kopen. Hier gaan de mensen daadwerkelijk nog naar de bakker voor brood, naar de slager voor vlees en naar de groenteboer. Natuurlijk zijn er dan ook supermarkten die alles centraal verkopen, maar tegelijkertijd zijn er over winkeltjes en speciaalzaken.

In Nederland is dit al enkele jaren geleden veranderd. De markt veranderde, maar ook de wensen van de consument. Zoals u waarschijnlijk wel heeft opgemerkt op de straat in Nederland, is iedereen druk. Iedereen heeft een volle agenda, veel afspraken, verplichtingen, verwachten en verantwoordelijkheden. In de maatschappij wordt het steeds meer als normaal gezien dat mensen druk zijn en gestrest. Dit is geen goede ontwikkeling, maar helaas wel steeds meer de realiteit.

Zonder hier verder teveel op in te gaan, hebben consumenten hun leven aangepast aan de druk en stress van elke dag. Een erg zichtbaar resultaat hiervan is de opkomst van online winkels. Voorheen diende mensen voor veel producten naar veel verschillende winkels te gaan. Dus bijvoorbeeld voor kinderkleding naar een winkel die kinderkleding verkoopt, voor kruiden naar de kruidenwinkel, voor computerartikelen naar de computerwinkel, voor huisdiervoeding naar de dierenwinkel en voor de kaas naar de kaaswinkel. Je moet je voorstellen dat dit dus ontzettend veel tijd kost, terwijl veel Nederlanders deze tijd niet hebben of op z’n minst hun tijd anders willen indelen en besteden.

Ze kiezen er dus voor om andere oplossingen te vinden voor hun tijdsprobleem. Natuurlijk weten bedrijven hier slim op in te spelen. Bedrijven zijn er heel goed in om diensten en producten aan te bieden die precies aansluiten bij de wensen van de consument. Bovendien willen bedrijven steeds meer een product aanbieden op de manier dat de consument het wilt.

Het is dus veel makkelijker om je boodschappen en benodigdheden online te zoeken. Dan heb je maar één plek nodig waar je kunt zoeken en de resultaten zijn meteen zichtbaar. Met enkele knoppen met de muis heb je al je boodschappen verzameld. Vervolgens worden ze ook nog eens thuisbezorgd. Dat scheelt een consument dus ontzettend veel tijd. Deze tijd besteden ze namelijk liever aan andere dingen dan boodschappen doen.

De kinderkleding waar ik het eerder over had, wordt dus ook steeds meer online gekocht. Denk bijvoorbeeld aan de hele grote winkel Amazingkids.nl, die kinderkleding online verkoopt. De consument surft simpelweg naar de website, zoekt de kinderkleding online, betaalt de kinderkleding online en koopt dus de kinderkleding online. Ontzettend makkelijk en snel. Bovendien hoef je dan niet meer een kind door de stad te lopen terwijl het kind veel liever gaat spelen.

Op veel vlakken bespaart de online wereld tijd, moeite, energie en frustratie. Voor veel Nederlanders is het een uitkomst. Een nadelig effect is dat het straatbeeld hier wel door verandert. Winkels verdwijnen omdat ze de concurrentie met de online winkels niet meer aankunnen. Of verdwijnen ze juist omdat ze niet weten in te spelen op de nieuwe consument die alles liever online wilt kopen dan in offline winkels?

 

Terug naar de homepagina